Info från Svenska Hästavelsförbundet

Information SH och övriga organisationer

På allmän begäran, vi kör igen: Digital Visningsklass 2024!拾

Sportlovsutmaning! Träna på att visa häst vid hand och skicka in din film under vecka 7-10. Alla deltagare får en speciell rosett för visningsklass. Det är kostnadsfritt att delta med en häst var och öppet för alla upp till och med 26 år!

Digital visningsklass är ett utmärkt träningstillfälle inför visningsklass på sommarpremiering och dessutom i år kommer finalen i visningsklass att gå av stapeln under jubileumshelgen på Grevagården 5-6 oktober! Passa på att redan nu finslipa din visning, få tips och råd inför visningssäsongen.

‼️Alla deltagare får rosett och protokoll hemskickat efter bedömningen som sker efter vecka 10. Anmälan sker till klass 10, för alla, ingen rangering sker.

Läs mer om regler, anmälan och hur det går till på: https://svehast.se/bedomningar/digital-visningsklass/

Här hittar du instruktioner för att visa häst vid hand: https://svehast.se/wp-content/uploads/2024/02/visa_hast_vid_hand_A5_220916_webb.pdf

Vid frågor kontakta petra@svehast.se

Träningstillfället finansieras genom SHs ungdomsprojekt som är inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) som finansieras via medel från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Under 2024 har HNS avsatt närmare 4,5 miljoner kronor för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, islands- och brukshästar. HNS är en paraplyorganisation inom hästsektorn och finansieras genom ett avtal mellan staten och Svensk Travsport samt Svensk Galopp.

Läs mer om HNS på www.hastnaringen.se